<< Demandes de CSIF

Reunió amb el Ministre Castells.

Els professors universitaris necessiten un Estatut del PDI

Els principals sindicats han traslladat al ministre d'Universitats, Manuel Castells, que la seva proposta per al nou Estatut del Personal Docent Investigador (PDI) és "manifestament millorable" perquè no troben en l'esborrany elaborat pel Ministeri solucionis a la precarietat laboral en la universitat.

Castells havia convocat aquest dilluns als sindicats CSIF, UGT, CCOO i Confederació Intersindical Galega (CIG) a una reunió per a "escoltar" l'opinió dels sindicats sobre aquest esborrany. La trobada ha finalitzat amb el ministre emplaçant a les organitzacions a una nova reunió el pròxim 31 de juliol perquè presentin les seves propostes al text.

Borrador de Estatuto del Personal Docente e Investigador

Valoració de CSIF:

Després de cinc mesos d'espera, el ministre Manuel Castells ens ha presentat la seva proposta

L'Estatut de Personal Docent i Investigador complica i precaritza encara més la carrera professional a la Universitat

• La proposta de Castells agreujarà la inestabilitat laboral: no recull una sola mesura que beneficiï els col·lectius més vulnerables com els professors associats.
  • No inclou Memòria Econòmica: desconeixem els seus objectius d'inversió ni les seves alternatives salarials.
  • No va acompanyada d'una ruta de negociació amb els representants de l'PDI ni en terminis ni en continguts.

La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF), sindicat més representatiu en les administracions públiques i amb presència creixent en el sector privat, adverteix que l'Estatut del Personal Docent i Investigador (PDI) que prepara el Govern complicarà i precaritzarà encara més la cursa professional a la Universitat.

CSIF mostra la seva decepció després de la reunió mantinguda ahir amb el ministre d'Universitats tant pel fons com per les formes, Esperàvem la presentació d'un marc global de negociació per a l'elaboració de l'Estatut de l'PDI, partint dels documents sobre els que venim treballant des fa més de deu anys, i vam rebre un document tancat i deficient que amb prou feines deixa marge per a la negociació.
Entre altres consideracions, CSIF va manifestar a el ministre Castells seu rebuig a la iniciativa de construir una carrera professional en els nivells superiors de l'PDI paral·lela a la funcionarial que provocarà una major inestabilitat laboral i una pèrdua de seguretat econòmica, jurídica i administrativa entre el personal de les nostres Universitats. El text preveu, per exemple, que hi hagi a nivell nacional catedràtics funcionaris i catedràtics amb contracte laboral, a imitació d'alguns models autonòmics en què la disminució de el pes dels funcionaris en l'ensenyament públic universitari no ha fet sinó augmentar la inseguretat de l'PDI .

A més, la proposta no introdueix ni una sola mesura que millori les condicions laborals dels professors associats, el col·lectiu més precari -gairebé 34.000 professionals- i que representen el 34,1% del conjunt de el personal docent i investigador de les universitats públiques.
Encara que Castells ha defensat que l'objectiu de la seva reforma és acabar amb la precarietat d'aquest col·lectiu, el text presentat no introdueix ni una sola actuació per millorar la seva situació. Igualment, CSIF ha denunciat l'inadequat de la proposta ministerial en relació amb el problema específic dels associats vinculats de l'àmbit sanitari.

El mateix es pot dir de les inexistents previsions de la proposta per als docents i investigadors actualment acreditats a diverses figures de PDI, com Contractat Doctor i Ajudant Doctor, que estan a l'espera que les Universitats disposin de recursos amb què dotar les places corresponents.

Atès que el document presentat pel Ministeri preveu reestructurar el règim de figures de personal docent i investigador, crida especialment l'atenció que no vagi acompanyat de la imprescindible Memòria Econòmica, de manera que desconeixem els seus objectius d'inversió i les seves alternatives salarials per als afectats.

Des-de CSIF portem anys denunciant la inacceptable precarietat i inestabilitat de l'PDI laboral i exigim que qualsevol reforma de limitar la temporalitat, possibilitar l'accés i la promoció en la carrera acadèmica, acabar amb la taxa de reposició i venir acompanyada d'àmplies convocatòries de places per a estabilitzar a aquest col·lectiu. La Universitat no pot exercir amb dignitat i eficàcia les seves funcions quan una part considerable de l'PDI està afectat per un grau alarmant de precarietat laboral.

Després de la decebedora reunió mantinguda ahir amb el ministre Castells, CSIF espera que la propera reunió, inicialment programada per al dia 31 de juliol, sigui l'inici d'una veritable i profunda negociació que a dia d'avui encara no s'ha iniciat.

14 de juliol de 2020